פריצת דיסק צווארי

פריצת דיסק צווארי – זה כואב

כואב בצוואר? הכאב מקרין גם על השכמות והגפיים? כאבי ראש, סחרחורות ואפילו בחילות? יכול להיות שיש לכם פריצת דיסק צוואר. עד כמה שהמונח נשמע מבהיל, זוהי תופעה שכיחה למדי, ודרכי הטיפול בה נובעות מהיכרות עם התופעה, המתרחשת אצל כשלושים אחוז מקרב האוכלוסייה.

 מה זו פריצת דיסק צווארי?

חשוב להבין את מבנה עמוד השדרה: יש בו עצמות שתפקידן להגן על מערכת העצבים של הגוף, הלא הוא עמוד השדרה. המוח משדר זרמים עצביים והוא מחובר אל כל העצבים בגוף דרך עמוד השרה, או נכון יותר, חוט השדרה. מכאן יוצא כי עמוד השדרה הוא אחד האיברים המשמעותיים והעדינים יותר בגוף, ואם מתרחשת פגיעה במקום זה, ההשלכות שלה יכולות להיות הרסניות. עמוד השדרה מוגן על ידי חוליות. קבוצת החוליות נחלקות לארבע עיקריות וביניהן הקבוצה הצווארית, אזור בית החזה, הקבוצה המותנית והזנבית. ברפואה מוגדרת כל קבוצת חוליות כאלו באמצעות אותיות ומספרים המשייכים את החוליה לקבוצה שלה.

בין כל החוליות נמצאים סחוסים ואלמנטים גמישים נוספים שהם אלו המאפשרים לחוליות לנוע בחופשיות, כך שנוכל למשל להתכופף או להפנות את הראש לצדדים. אלמנטים אלו נקראים דיסקים בין חולייתיים.

פגיעה שמתרחשת באזור מסוים בגוף, בשל מערכות העצבים הקשורות לחוליות אלו, יכולה לבוא לידי ביטוי בכאב בחלק אחר הקשור לחוליות אלו באמצעות מערכת העצבים. במקרה של פריצת דיסק צווארי נפגעים סיביו החיצוניים של הדיסק. הסיבות יכולות להיות כתוצאה של גיל, לחץ מוגבר על האזור, תאונת דרכים לעתים גם תנועה חדה, כמו למשל מאמץ גופני בו התבצע כיפוף חד ומהיר של הצוואר.

 סימנים של פריצת דיסק צווארי

הסימפטומים של פריצת דיסק הם כאבים בצוואר, הקרנה של הכאב לאזור העורף התחתון ולשכמות, תחושת קשיחות, הקרנות של הכאב לאחת מהגפיים או אפילו בשתיהן, הקרנת הכאב לאזור המרפק, האמה, האצבע וגב כף היד. לעתים הכאב הוא כה חד עד כי הוא מלווה בבחילות ובסחרחורות. כשמתרחשת פריצת דיסק נוצר לחץ על הדיסק, לצוואר יש נטייה לנטות קדימה, החולה סובל מכאבים בשרירים ועם מוגבלות בתנועה. אימות אפשרות של פריצת דיסק נעשה באמצעות צילום רנטגן או באמצעות MRI שהוא מדויק יותר.

 כיצד מטפלים בפריצת דיסק צווארי

קודם כל חשוב להתייחס לפריצת דיסק צווארי במלוא הרצינות ולטפל בכאב, בריאות היא מעל הכל. טיפול במצבים של פריצת דיסק צווארי מתחיל במתן משככי כאבים. ההמלצה היא גם להרבות במנוחה כדי שלא ייווצר עומס על הצוואר. דרך נוספת לשמור על הצוואר מפני כאבים וזעזועים נוספים היא לבישה של קולרים שהם מגני צוואר שמטרתם לבלום תנועה של הצוואר. משך הזמן המומלץ ללבישת הקולר היא כשבועיים.

בהמשך מומלצים טיפולים כירופרקטיים בהם מתבצעת משיכה, כלומר הגדלת הרווח הבין חולייתי שנפגע שיאפשר השבת הדיסק למקומו. הטיפול נעשה באמצעות משקולות ועל ידי רופא בלבד. כשדבר לא עוזר או הסימפטומים הם חמורים במיוחד מתבצע ניתוח להסרת הדיסק והכנסה של שתלים שיחליפו אותו. כשמדובר בדיסק צווארי אחד שנפגע, ניתוח הוא דווקא האפשרות המומלצת.

This entry was posted in בריאות. Bookmark the permalink.