כיצד מאבחנים ליקויי למידה?

מה הם ליקויי למידה?

המושג ליקויי למידה חדר למודעות הציבורית בעיקר בגלל תלמידי בית הספר אשר מתקשים במהלך לימודיהם, אך האם ידעתם כי גם למבוגרים יכולים להתגלות ליקויי למידה ? ליקויי למידה הם קשיים ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות אשר נגרמים כתוצאה מסיבות נוירולוגיות.

במקרים מסוימים ליקויי למידה יתגלו כבר בגיל צעיר ויש גם כאלה שישימו לב עליהם רק בשלב מאוחר הרבה יותר . אין ספק כי כל ליקוי למידה הוא בעל מאפיינים שונים מן האחר, וחשוב מאד לעשות הפרדה מוחלטת בין סוג אחד למשנהו, על מנת שלא לבלבל את האדם הסובל מהליקוי, ועל מנת לספק לו את הכלים הנכונים על מנת להתמודד עם הבעיה ממנה הוא סובל.

כיצד תדע שיש לך ליקויי למידה?

ליקויי למידה או במילים אחרות דיסלקציה יכולים להופיע במהלך קריאה, כתיבה או לימוד. הם מתבטאים בצורה שונה אצל כל מי שסובל מהתופעה וקיימות גם דרגות חומרה שונות. בזכות המודעות ההולכת וגוברת לקיומם של ליקויי הלמידה בחברה הישראלית, ישנה סובלנות הרבה יותר גדולה לנושא וכל שנה מוצעים טיפולים חדשים ומהפכניים (חלקם תרופתיים, חלקם הומיאופתיים וחלקם טיפוליים ) .

אצל מי יכולים להתגלות ליקויי למידה ?

ליקויי למידה עלולים להתגלות אצל כל בני האדם, בכל הגילאים, בכל המוצאים ומכל רובדי החברה. היום נהוג לבחון את הילדים המתקשים בלימודים על מנת לבדוק האם הם סובלים מליקויי למידה כלשהם, אך גם מבוגרים רבים סובלים מהתופעה. ישנם מקרים שבהם גם בוגרים אשר סיימו לימודים גבוהים והם נמצאים בעמדות מפתח מגלים כי יש להם ליקוי למידה כלשהו וגם בקרב ילדי הגן עלולים להתגלות ליקויי למידה.

שיטות לטיפול בליקויי למידה?

קיים מגוון עשיר של טיפולים בליקויי למידה. החל מטיפולים התנהגותיים אשר מסייעים להתמודד עם מצבים נפשיים שנגרמים כתוצאה מליקויי למידה וכך גם טיפולים תרופתיים במקרים של הפרעות קשב וריכוז חמורות יותר. בנוסף קיימות גם שיטות טיפול אלטרנטיביות אך מכיוון משדובר על בעיה נוירולוגית, יעילותם טרם הוכחה באופן מדעי על ידי הגומרים המוסמכים.

ילדים טפשים? ממש לא!

כל מי שמקשר בין לקויות למידה שונות לבין רמת אינטליגנציה עושה טעות חמורה. למעשה, במקרים רבים ההיפך הוא הנכון! יש לאבחן את ליקוי הלמידה בצורה מדויקת ולתת לילדים כלים להתגבר על החולשה שלו. מעבר לכך, יכולת הניתוח שלו, יכולת החשיבה שלו ויכולת ההבנה שלנו לא אמורות להיפגע כלל.

This entry was posted in ליקויי למידה. Bookmark the permalink.